یه خرید اردیبهشتی از بهشت تخفیف‌های ریحا!
از اینجا
۰ثانیه
:
۰دقیقه
:
۰ساعت
:
۰روز
بهترین روش‌ ها برای مراقبت موهایتان

بهترین روش‌ ها برای مراقبت موهایتان

چه کسی آرزوی داشتن موهایی بلند ، ضخیم و سالم را ندارد؟ اگر بخواهیم واضح‌تر صحبت کنیم؛ چه از جنبه مراقبت‌های زیبایی زنانه و چه از جنبه نظم و انضباط و شخصیت مردانگی، زنان و مردان هر دو به طور یکسان تمایل به داشتن موهای سالم با ظاهر زیبا دارند. ساختمان موهای سالم؛ قوی، ابریشمی و نرم اما ضخیم هستند و ظاهر با کیفیت آ‌ن‌ها باعث می شود؛ تا شما مرتب و مسئولیت‌پذیر به نظر برسید.

بنابراین مراقبت مو یکی از اصلی‌ترین وظایف فردی به حساب می‌آید که به‌هیچ عنوان نباید به سادگی از کنار آن گذشت. موی سر بافت متفاوتی نسبت به سایر اعضای بدن دارد و از همین جهت، روش‌های نگهداری از آن کمی متفاوت‌تر است. ویژگی‌های منحصر به‌فرد و جنس مشخص مو، به‌نوعی نحوه نگهداری از آن را نیز تعیین می‌کنند. مراقبت مو به‌نوعی تضمین سلامت موهای سر است که اکثر مردم برای دستیابی به آن همیشه تلاش می‌کنند.

اما اگر فکر می‌کنید که مراقبت مو کار بسیار مشکلی است و داشتن این موهای سالم، رویایی و غیر ممکن است؛ سخت در اشتباهید! گروهی از متخصصان مو با آگاهی از برخی اشتباهات رایج و مشکلات همیشگی در نگهداری از موها، نکاتی را ارائه داده‌اند که با دانستن و رعایت آن‌ها می‌توانید به راحتی درخشندگی و سلامت را به موهای خود برگردانید. در ادامه این مطلب، ما به برخی از اثبات شده‌ترین و موثرترین روش‌ها برای حفظ سلامت مو اشاره کردیم. پس با ما همراه باشید.

1- رژیم غذایی سالم داشته باشید

داشتن رژیم غذایی سالم

به جرات می‌توانیم بگوییم که داشتن رژیم غذایی سالم و مفید تا 90%، موثرترین و مهم‌ترین راه برای حفظ سلامت موهای شما است. انواع مختلفی از ویتامین‌ها، پروتئین و آهن در خوراکی‌های مغذی وجود داردکه بدون شک سلول‌های مو برای رشد به این مواد مفید نیاز دارند.

ویتامین‌های A,B,C,B6,B12 و عناصر معدنی بسیاری شامل کلسیم، کروم، مس ید، منیزیم، منگنز و ... از مواد ضروری و مفید موجود در مواد غذایی برای رشد موهای سالم؛ خصوصا موهای بلند است. برای مراقبت از موهای بلند و جلوگیری از آسیب دیدن آن باید یک رژیم غذایی کامل را برای خود در نطر بگیرید.

ما به شما توصیه می کنیم که غذاهای غنی از آهن مانند ماهی ، لوبیا ، دانه های سویا و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین باید از منابع غنی پروتئینی؛ مانند شیر، نخود فرنگی و عدس استفاده کنید و روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. از طرفی هیدراته یا پرآب نگه داشتن بدن خود به معنای سلامت پوست ، ناخن ها و البته مو است که یکی از موثرترین راه‌های پیشنهادی برای مراقبت از موی بلند نیز به‌شمار می‌رود.

2- موهای خود را به طور طبیعی خشک کنید ! نه با باد سشوار!

 برای مراقبت مو های‌تان آن را به طور طبیعی خشک کنید

اگرچه که سشوار کشیدن باعث حالت دهی و نرمی لحظه‌ای مو می‌شود اما قدرت باد خروجی و گرمای مستقیم و شدید آن، می‌تواند به پوست سر شما آسیب برساند. بنابراین ترجیحا سشوار کشیدن مو را فقط به مناسبت‌های مهم یا میهمانی‌ها محدود کنید. خشک شدن طبیعی مو در جریان هوا یا آبگیری آن با حوله بعد از حمام، بهترین راه است. اما دقت کنید که ماساژ شدید سر با حوله می‌تواند به کوتیکول موهای شما آسیب برساند. پس ملایم باشید! همچنین هرگز با موهای خیس نخوابید و البته به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت موهای خیس‌تان را شانه نکنید.

3- استفاده از روغن‌های مو مخصوص را در برنامه روتین مراقبت از مو خود قرار دهید

استفاده از روغن‌های مو مخصوص برای مراقبت مو

شما جدا از رعایت اصول کلی، باید حتما مجموعه‌ای از موارد مراقبت روزانه از مو را هم درپیش بگیرید تا درنهایت مویی باطراوت و سالم داشته باشد. مثلا به‌غیر از روش‌های قبلی گفته شده؛ استفاده از روغن‌های گیاهی مثل روغن آرگان و روغن زیتون، یک روش کاملا سنتی و معمول برای مراقبت روزانه از مو و تقویت رشد سالم آن است که باید بلا استثنا رعایت شود.

این روغن‌ها در کنار چربی طبیعی تولید شده توسط غده چربی در پوست سر، به نرمی و لطیف شدن مو کمک کرده و تا حد ممکن از موخوره شدن مو جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از روغن‌های گیاهی در برنامه روتین مراقبت از مو،پوست سر را مرطوب و شوره زدن آن جلوگیری می‌کند. اگر موهای خشک و شکننده‌ای دارید؛ سعی کنید هر روز یا یک روز در میان، مقدار کمی (به اندازه دو قطره) روغن پوست نارگیل ، روغن بادام یا زیتون را به پوست سر و ریشه‌های موی خود بمالید. اما اگر موهای نازک و تقریبا صاف است؛ از برنامه های منظم آن صرف نظر کنید و فقط قبل از حمام رفتن مقداری از این روغن‌ها را به سر خود بزنید.

از طرفی اگر موهای‌تان خیلی خشک است ، پیشنهاد می‌کنیم که به هنگام خیس بودن مو روغن بزنید تا در رطوبت روی موها بنشیند. در این صورت روغن با حفظ رطوبت کافی از شکنندگی زیاد به موهای خیلی خشک جلوگیری می‌کند. برای یک بار هم که شده این روش را امتحان کنید تا شاهد نتیجه آن شوید؛ موهایی نرم ، قابل کنترل و سالم که شاید حتی در تصورتان هم نمی‌گنجید.

4- از بهترین محصولات مراقبت از مو، با حداقل مواد شیمیایی استفاده کنید

بهترین محصولات مراقبت از مو

شامپوها از مهم‌ترین و روتین‌ترین محصولاتی هستند به تمیز شدن پوست سر شما کمک می کند. شما واقعاً نمی توانید تمام عوامل محیطی مختلفی را که به موهای شما آسیب می رسانند کنترل کنید، اما حداقل می‌توانید نوع شامپوهای مورد استفاده‌تان کنترل کنید. هرچه درصد مواد شیمیایی صنعتی به کار رفته در ترکیب شامپو شما کمتر باشد، موهای شما به مراتب سالم‌تر می‌ماند. مثلا از سولفات‌ها و پارابن‌های موجود در شامپوها به ترتیب برای کف و نگهداری آن‌ها استفاده می‌شود، اما هردو این مواد با گذشت زمان باعث تحریک پوست می‌شوند و خطر اختلالات هورمونی را افزایش می دهند. از طرفی نوع و جنسیت موی خود را شناسایی کنید و حتما سراغ شامپوهای ملایم و متناسب با نوع موهایتان بروید. اینکه شما مرتباً چگونه باید موهای خود را بشویید؛ بر اساس بافت آن متفاوت است، اما هفته ای یک یا دو بار برای اکثر افراد مناسب است. همچنین میتوانیدبرای آشنایی با انواع مناسب ترین شامپو ها مقاله "بهترین مارک شامپو در ایران کدام است؟ " را مطالعه نمایید

فراموش نکنید که به هنگام حمام کردن، شامپو را به پوست متن سر بزنید و تا حد ممکن از برخورد مایع شامپو به ساقه‌های مو جلوگیری کنید. چرا که مجاورت طولانی مدت شامپو با ساقه‌های مو، تمام روغن‌های اساسی که باعث مرطوب نگه داشتن موها و دادن جلای طبیعی به آنها می شود را از بین برده و درنهایت باعث خشک شدن مو می‌شود.

همچنین باید بسته به طول موهایتان از میزان مناسب شامپو استفاده کنید.یکی دیگر از بهترین محصولات مراقبت از مو، نرم کننده‌ها هستند. پس از شستشو با استفاده از نرم کننده مرغوب، موهای خود را حالت دهید تا ساقه‌های مو با رطوبت نرم‌کننده احیا شوند. اگر نرم‌کننده شما مخصوص استفاده بعد از حمام است؛ قبل از هر چیزی موهای مرطوب خود را با یک حوله تمیز خشک کرده و سپس نرم کننده را با تمرکز ویژه روی انتهای مو؛ اما نه روی ریشه، قرار دهید.

5- هرچند وقت به یک‌بار موهای‌تان را اصلاح کنید

اصلاح  مو از روش‌های برای مراقبت از انها

کوتاه کردن به موقع و مرتب مو، یکی از اصلی‌ترین احکام شرعی در خصوص مراقبت از مو در اسلام است که بارها از زبان پیامبر اسلام و حضرت علی (ع) توصیه شده است. به روایتحدیثی آمده که، پیامبر اسلام (ص) در مسجد نشسته بودند که مردی با موهای ناسالم و ریش بهم ریخته وارد مسجد شد، آن حضرت با دست به او اشاره کردند تا آن مرد برگشت و سپس با موهای مرتب شده حاضر شد. آنگاه پیامبر (ص) فرمود: آیا این بهتر نیست از اینکه یکی از شما بیاید در حالیکه پراکنده مو است؟ گویا او شیطان است!..

طبق تمامی و اصول و احکام در دست، مراقبت از مو در اسلام بارها تاکید و تایید شده و چه زنان و چه مردان با ایمان باید مراقبت از مو زنانه و مراقبت از مو مردانه را از برنامه‌های اصلی آراستگی و پاکیزگی خود بدانند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که به‌طور مرتب موهای‌تان را اصلاح کنید.

در برنامه مراقبت از مو مردانه؛ که اکثرا موهای کوتاه دارند، موها باید هر 4 تا 8 هفته کوتاه شود، در حالی که دوره زمانی توصیه شده برای مراقبت از مو زنانه یا در واقع اصلاح موهای بلند تا متوسط، 6 تا 12 هفته است. اگر شاغل هستید و زمانبندی برای رفتن به سالن‌های حرفه‌ای را ترجیح نمی‌دهید یا برای‌تان سخت است، می‌توانید با کمی تمرین خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

از طرفی پیرایش مو به رشد بهتر و کیفیت هرچه بیشتر آن کمک می‌کند؛ چراکه اصلاحات منظم باعث از بین رفتن موهای آسیب دیده و القای رشد بیشتر از ناحیه ریشه‌ها می‌شود. همچنین اصلاح مرتب و به‌موقع باعث نرمی و انعطاف پذیری هرچه بیشتر موهای شما شده و در نتیجه از شکستگی آن جلوگیری می‌کند.

6- تا حد ممکن از رنگ کردن موها‌ی‌تان پرهیز کنید

پرهیز از رنگ کردن موها‌ی‌تان از روش‌های برای مراقبت

یکی از روش‌های رایج برای دیده نشدن سفیدی مو رنگ کردن آن است که طرفداران همیشگی‌اش را دارد. اما استفاده از رنگ مو در طولانی مدت مضرات زیادی از جمله؛ سوزش چشم‌ها، آسم، خارش، آماس (ورم) پوستی و ریزش مو را به‌دنیال دارد اما شکننده شدن و از بین رفتن درخشندگی مو از رایج‌ترین علائم رنگ کردن مو است. چراکه مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث از بین بردن رطوبت مو و درنهایت خشکی آن می‌شود؛ تا جایی که چاره‌ای جز کوتاه کردن موهای‌تان را ندارید. استفاده از رنگ موی با کیفیت و مناسب تا حد زیادی این مشکل را برطرف میکند برای آشنایی بیشتر با انواع آن مقاله "بهترین و بدترین رنگ مو " را مطالعه نمایید.

7- تا جایی که می‌توانید موی خود را در برابر نور خورشید بپوشانید

پوشاندن مو در برابر نور خورشید  برای مراقبت بیشتر

همانطور که اشعه فرابنفش نور خورشید بر روی پوست شما اثر مخربی می‌گذارد ، روی موهای‌تان نیز تأثیر منفی می‌گذارد. اشعه‌های شدید خورشید رطوبت موهای شما را از بین برده و باعث خشک شدن، شکنندگی و آسیب دیدن هرچه بیشتر آن در طول زمان می‌شوند. حجاب بانوان یک صلاح قوی برای مقابله با آسیب موها در برابر نور خورشید است اما برای مردان استفاده همیشگی از انواع کلاه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین وقتی در استخر هستید از موهای خود با کلاه محافظت کنیدِ چون آب کلره برای موهای شما مضر است.

8- استرس را از خودتان دور کنید

مراقبت از مو با دور کردن استرس از خود

با در نظر گرفتن تمام این موارد گفته شده و حتی رعایت آن‌ها؛ اگر زندگی پراسترسی داشته باشید به نتیجه مغلوبی نخواهید رسید. چون استرس و فشار روحی روانی می تواند باعث ریزش مو و ناسالم شدن آن شود. با اطمینان کامل به شما می‌گوییم که افراد آسوده‌خاطر و در آرامش، به مراتب موهای سالم و درخشنده‌تری نسبت افراد پرمشغله و تحت استرس دارند.

در پایان این مقاله امیدواریم که از روش‌های گفته شده برای‌تان قابل قبول واقع شده و مورد تاییدتان قرار گیرند. اگر شما هم تجربه خاصی در رسیدگی به موها و سالم نگه داشتن آن‌ها دارید، تجربیات جدید و دانسته‌های خود را با ما در میان بگذارید و نظرتان را به ما بگویید.

۱۱۹,۷۲۲
محصولات مرتبط
اسپری دوفاز مو مدل بایو تچ ریستور گلیسSchwarzkopfامکان ارسال فوری
۳۰۴,۰۰۰ تومان
۲۰۰ میل
سرم مو روغن کراتین پنتنPantene 
۴۶۵,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
سرم مو درام لانگ اورالLoreal 
۵۵۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
سرم مو استاپ دمیج مایMy 
۳۶۳,۰۰۰ تومان
۱۲۰ میل
تونیک گیاهی موی سر و ابرو مایMy 
۱۴۷,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
محلول ضد ریزش مو اچ الHL 
۷۹۰,۰۰۰ تومان
۵۰ میل
سرم مو سان فلاور اویل سینرهCinere 
۱۶۶,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
سرم ضد ریزش مو ام کیوMQ 
۴۸۱,۰۰۰ تومان
۵۵ میل
۵۰ میل
سرم مو مدل سوپرفود پنتنPantene 
۴۱۳,۰۰۰ تومان
۱۵۰ میل
سرم ضد وز مو لافاررLafarrerr 
۸۴۲,۰۰۰ تومان
۱۰۰ میل
نویسنده :سارا قادری

پرسش و پاسخ در مورد این مطلب
چرا مراقبت از موها ضروری است؟
پاسخ:

مراقبت مو یکی از اصلی‌ترین وظایف فردی به حساب می‌آید که به‌هیچ عنوان نباید به سادگی از کنار آن گذشت. موی سر بافت متفاوتی نسبت به سایر اعضای بدن دارد و از همین جهت، روش‌های نگهداری از آن کمی متفاوت‌تر است. ویژگی‌های منحصر به‌فرد و جنس مشخص مو، به‌نوعی نحوه نگهداری از آن را نیز تعیین می‌کنند. مراقبت مو به‌نوعی تضمین سلامت موهای سر است که اکثر مردم برای دستیابی به آن همیشه تلاش می‌کنند.

بهترین راه برای حفظ سلامت موها چیست؟
پاسخ:

داشتن رژیم غذایی سالم و مفید تا 90%، موثرترین و مهم‌ترین راه برای حفظ سلامت موهای شما است. انواع مختلفی از ویتامین‌ها، پروتئین و آهن در خوراکی‌های مغذی وجود داردکه بدون شک سلول‌های مو برای رشد به این مواد مفید نیاز دارند.

چگونه موها را خشک کنیم که آسیب نبینند؟
پاسخ:

اگرچه که سشوار کشیدن باعث حال‌دهی و نرمی لحظه‌ای مو می‌شود اما قدرت باد خروجی و گرمای مستقیم و شدید آن، می‌تواند به پوست سر شما آسیب برساند. بنابراین ترجیحا سشوار کشیدن مو را فقط به مناسبت‌های مهم یا میهمانی‌ها محدود کنید. خشک شدن طبیعی مو در جریان هوا یا آبگیری آن با حوله بعد از حمام، بهترین راه است. اما دقت کنید که ماساژ شدید سر با حوله می‌تواند به کوتیکول موهای شما آسیب برساند. پس ملایم باشید!

دیدگاه خود را ارسال کنید

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید؛ سپس با کلیک روی “ارسال دیدگاه” وارد صفحه ثبت دیدگاه می‌شوید

تعداد بازدید از این صفحه :۱۱۹,۷۲۲ بازدید
۰ دیدگاه برای این مطلب

اولین پرسش را شما بنویسید